قطاری که رونق و برکت خواهد آورد

عزم جدی دولت یازدهم و دوازدهم به ثمر رسیدن پروژه ای ریلی در نیمه اسفندماه سال گذشته در گیلان شد که امروز با اراده ای استوار تر برای ادامه آن جهت تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب در جهت رونق مالی کشور کوشش می گردد.

قطاری که رونق و برکت خواهد آورد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، راه آهن قزوین - رشت که در سال 92 و زمان استقرار دولت یازدهم دارای پیشرفت فیزیکی حدود 40 تا 50 درصد بود با اهتمام بی وقفه مسئولان طی استقرار دولت یازدهم و دوازدهم و اختصاص اعتبارات لازم با گذشتن از سد مسائل بسیاری همچون شکافتن سنگ های سخت و تونل هایی که باید در دل کوه ایجاد می شد، ریزش تونل ها و اطمینان از استقامت پل هایی که می باید سال ها راسخ بماند، به بهره برداری رسید.

پیگیری ها برای بهره برداری از این پروژه فقط مختص استان نبود؛ از دستورات رئیس جمهوری گرفته تا پی جویی ها و بازدیدهای مکرر رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر، استانداران و دیگر مسئولان و دست اندرکاران بدلیل اهمیت این پروژه شبانه روزی بود.

اما با وجود رسیدن قطار به ایستگاه رشت پفراینده تکمیل پروژهای ریلی رشت - انزلی و رشت - آستارا همچنان باز است و مسئولان ارشد کشوری و استانی همچنان مترصد تکمیل زنجیره نوستراک شمال - جنوب هستند.

راه آهن قزوین - رشت 53 تونل به طول 22 کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و 430 متر روی سد منجیل ساخته شده و برای احداث این خط ریلی حدود 9 کیلومتر پل بزرگ و 22 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است.

اکنون فشار افکار عمومی در استان با راه اندازی قطار قزوین- رشت کاهش یافته و پیگیری چندانی از سوی مردم برای حرکت قطار در جهتهای رشت - انزلی - آستارا نیست.

این موضوع خود بیانگر این است که دولت و دولتمردان در استان بدنبال انجام کار تبلیغاتی نیستند اما منافعی که به وسیله تکمیل این پروژه نصیب استان و کشور می گردد، آنقدر ارزشمند است که دولتمردان اهتمام دارند هرچه سریعتر و در زمان برنامه ریزی شده این طرح را به بهره برداری برسانند.

استاندار گیلان نیز روز گذشته (سه شنبه سوم آذر) برای آگاهی از چگونگی فرایند پیشرفت پروژه و مسائل احتمالی پیش روی پیمانکاران و اتخاذ تصمیمات و راهکارهایی برای خروج پروژه از بن بست و تسریع در فرایند آن از جهت بازدید کرد و تعدادی از مسئولان مربوطه و خبرنگاران نیز با وی همراه شدند، در فضایی که صدای بیل های مکانیکی و ماشین های مختلف سکوت طبیعت را بر هم زده بود افرادی با دستگاه های مختلف در حال کار بر سر این پروژه بودند، شاید صدای دستگاه ها نه تنها ناخوشایند بلکه گوشخراش بود اما دستکم نوید عدم تعطیلی پروژه های عمرانی و ادامه توسعه استان را در این شرایط سخت مالی دولت می داد.

استاندار گیلان در حاشیه این بازدید به منظور آنالیز مسائل موجود در اجرای این پروژه با بیان اینکه تکمیل به موقع راه آهن رشت - انزلی - کاسپین - آستارا با جدیت از سوی دولت دنبال می گردد، بر شتاب در اجرای این پروژه و تحویل به موقع آن تاکید نمود.

ارسلان زارع با تاکید بر ضرورت رعایت مباحث زیست محیطی در پروژه های عمرانی از مردم ساکن در طول جهت، شوراها و دهیاران خواست تا برای تسریع در تکمیل این پروژه همکاری لازم را داشته باشند.

زارع با اشاره به یکی از مسائل این پروژه در زمینه تامین مصالح اظهار کرد: اولویت اول تامین مصالح در این پروژه ماسه بادی است که ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته توسط سازمان های بنادر و کشتیرانی و صنعت، معدن و تجارت گیلان تامین این مصالح تسریع گردد.

استاندار گیلان اضافه نمود: درحال حاضر دو میلیون تن مصالح در پشت سد شفارود وجود دارد که بایستی ماشین آلات اضافه گردد تا سرعت دو چندان گردد.

راه آهن رشت- انزلی به طول 40 کیلومتر در ادامه جهت راه آهن قزوین- رشت مرکز استان گیلان را به بندر کاسپین متصل می نماید که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی و ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

این پروژه در سه قطعه در حال ساخت است که دو ایستگاه پیربازار و بندرانزلی برای آن پیش بینی شده است.

در حال حاضر زیرسازی قطعات 6 و 7 در حال اجرا می باشد و عملیات اجرایی قطعه 8 به طول سه کیلومتر نیز طبق توافقنامه در تیرماه امسال با سازمان بنادر و دریانوردی تامین اعتبار و اجرا می گردد.

مقرر شده است تا سازمان منطقه آزاد کاسپین بخشی از هزینه ساخت و ارزیابی خط از ایستگاه پیربازار تا بندر کاسپین را تامین کند.

برای خط ریلی رشت- انزلی تا انتها سال 97 حدود 267 میلیارد ریال هزینه شده و اعتبار ابلاغی برای سال 98 آن 892 میلیارد ریال بوده که برای تکمیل پروژه چهار هزار و 588 میلیارد ریال دیگر احتیاج است.

جهت ریلی رشت - انزلی تا انتها سال آینده به بهره برداری برسد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز مردادماه امسال در بازدید از پروژه رشت- انزلی با تاکید بر ضرورت تکمیل کریدور شمال - جنوب گفت: اهتمام داریم جهت ریلی رشت - انزلی، تا انتها سال آینده به بهره برداری برسد.

محمدباقر نوبخت اضافه نمود: بر خلاف جهت ریلی قزوین - رشت، خط آهن رشت - انزلی جلگه ای و هموار است اما مشکل کنونی در این جهت، استملاک اراضی است و اگر تملک این اراضی به تاخیر نیافتد، می توانیم آن را به موقع به بهره برداری برسانیم.

وی با اشاره به اهمیت تکمیل ادامه راه آهن قزوین - رشت در دو جهت رشت - انزلی و رشت - آستارا ادامه داد: اجرای قطعات رشت - انزلی - آستارا می تواند کریدور شمال - جنوب را تکمیل کند.

نوبخت اظهار کرد: در واقع این کریدور فقط یک قطعه منفصله دارد و آن رشت - آستاراست ضمن اینکه قبلا قطعه منفصله کریدور تا قزوین بود و این کریدور، فقط مربوط به ایران نیست بلکه مربوط به همه منطقه است و در حال حاضر در یک همکاری منطقه ای مشارکت می کنیم که این قطعه تکمیل گردد.

وی اضافه نمود: این طرح آنقدر برای همسایگان ما مهم است که آماده شده اند در ساخت نیمی از آن مشارکت نمایند و در زمان حاضر این مشارکت را با جمهوری آذربایجان در حال اجرا هستیم بنابراین بایستی هر چه سریعتر جهت رشت - انزلی و رشت - آستارا را تکمیل کنیم.

معاون رئیس جمهوری گفت: علاوه بر بخش مسافری که راه اندازی شده، بخش دیگر مربوط به حمل بار است و این فقط به معنای بارهایی که از رشت می آیند، نیست بلکه بایستی باری که از کشورهای همسایه می آید را نیز به مقصد انتقال دهیم.

وی با اشاره به لزوم عبور جهت ریلی از اراضی کشاورزی و ضرورت تملک این اراضی، تأکید کرد که ضروری است هرچه سریعتر اراضی این جهت تملک گردد.

به گفته نوبخت، چابهار تنها بندر اقیانوسی ماست و قطعه منفصله دیگر از چابهار تا زاهدان وجود دارد که با اتصال آن و نیز جهتی دیگر تا هرمزگان و سپس رشت، زمینه ساز حمل بار به وسیله کشتی و ریلی، ممکن می گردد و باید گفت که تکمیل این قطعه، موجب توسعه ملی می گردد.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه منابع مالی تامین شده و مسئله ای برای تکمیل این جهتها وجود ندارد، گفت: از ایستگاه پیربازار، یک شاخه به سمت انزلی و دیگری به سمت آستارا می رود و هم اکنون، کارهای عملیاتی از منطقه آزاد انزلی شروع شده و تنها مشکل استملاک اراضی است.

یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل کریدور شمال - جنوب بوده است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه آهن رشت - قزوین، جهت ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.

این جهت ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی می گردد.

جهت رشت - انزلی 37 کیلومتر است که در سه قطعه با سه پیمانکار تعریف شده است. این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

ظرفیت های گیلان برای بهره گیری از جهت ریلی در صادرات

کشورمان ظرفیت های بسیاری دارد که مسئولان نیز اهتمام داشته اند تا با بهره گیری از این ظرفیت ها بتوانند با صادرات، به ارزش اضافه نموده محصولات و کالاها برتری بخشند که یکی از اقدامات صورت گرفته در این راستا، امضای موافقت نامه الحاق ایران به اتحادیه اوراسیا در اردیبهشت ماه 1397 در شهر آستانه پایتخت قزاقستان بود که در آذرماه سال گذشته لایحه آن به تصویب هیات وزیران رسید و اجرای مفاد آن از هفته اول آبان ماه امسال، امکان افزایش صادرات ایران به پنج کشور عضو اتحادیه و همچنین بالعکس را فراهم می نماید.

اتحادیه مالی اوراسیا (Eurasian Economic Union)که از جامعه مالی اوراسیا ریشه می گیرد؛ در سال 2015 میلادی با حضور کشورهای بلاروس، قزاقستان و روسیه شروع به کار کرد؛ قرقیزستان و ارمنستان هم اندکی بعد در همین سال به عضویت کامل این اتحادیه درآمدند و جمهوری اسلامی ایران نیز در اردیبهشت ماه سال 1397 توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری با این اتحادیه را امضا کرد. مطابق موافقت نامه اعضای اتحادیه، 862 قلم کالا با کمترین تعرفه بین اعضا مبادله خواهد شد و با توجه به گستره و جمعیت تحت شمول بازار مصرف کشورهای عضو به خصوص روسیه، فرصت مالی بزرگی پیش روی ایران به ویژه در شرایط تحریم گگردده شده و با عنایت به اشتیاق ده ها کشور دیگر برای عضویت در اتحادیه، افق روشن تری برای فعالیت های مالی آن قابل ترسیم است.

گیلان با 14 هزار و 711 کیلومتر مربع مساحت و 270 کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر از چابکسر تا آستارا، از بندرها و اسکله هایی همچون کاسپین، انزلی، کیاشهر، چمخاله و آستارا و همچنین منطقه آزاد تجاری و صنعتی بندر انزلی و منطقه ویژه مالی بندر آستارا برخوردار است و ارتباط دریایی، زمینی و ریلی گیلان با کشورهای دیگر مزیت های این استان را دوچندان نموده است.

اکنون دبیرخانه اوراسیا در گیلان تشکیل شده و استاندار برای استفاده از ظرفیت استان در این بخش جهت رونق مالی تاکید دارد.

ارسلان زارع با بیان اینکه عمده فراوریات صنعتی گیلان در بخش های سلولزی، فولاد، قطعه سازی خودرو، دارویی، سیمان، روغن موتور و پوشاک است، اظهار کرد: کوشش ما براین است تا صنایع موجود در مرکز استان و منطقه آزاد انزلی سهم بسزایی در فراوری ناخالص ملی و پیشرفت استان داشته باشد.

وی اضافه نمود: در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب، برنامه های رئیس جمهوری و دولت زمینه صادرات کالاهای فراوریی استان بیشتر از گذشته فراهم شده است.

استاندار گیلان به رشد 83 درصدی صادرات محصولات فراوریی گیلان در سال گذشته نسبت به سال ماقبل اشاره و اظهار کرد: هدفگذاری صادرات امسال بر مبنای 500 میلیون دلار است که 400 میلیون دلار نیز به وسیله منطقه آزاد انزلی، بندرکاسپین و انزلی پیش بینی شده است.

شناسایی فرصت های جذب سرمایه گذاری برای رونق صادرات

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان در این ارتباط معتقد است: استان ظرفیت های لازم را برای صادرات دارد.

یونس رنجکش اضافه نمود: تنوع گیلان در بخش فراوریات، خدمات و پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در این زمینه به دلیل هم مرز بودن با یک کشور و همچنین وجود بنادر مختلف ارتباطی همچون کاسپین، انزلی و آستارا، خط ریلی آستارا - آستارا و بار انداز آن، راه اندازی شبکه ریلی رشت - قزوین و همچنین جاده مناسب ترانزیتی؛ این استان را به عنوان شاهرگ حیاتی صادرات تبدیل نموده که از دیرباز نیز راه های ارتباطی و موقعیت های ارتباط ساز گیلان مورد توجه قرار داشته است.

وی اظهار کرد: برای اینکه اقداماتی جدی تر در بحث توسعه صادرات، محصولات گیلان و ایران با برندهای ایرانی در بازارهای دنیای به ویژه حاشیه دریای کاسپین و اوراسیا عرضه گردد؛ احتیاجمند ایجاد بسترهای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف صنایع تبدیلی هستیم که به همین لحاظ با توجه به فرصت های شناسایی شده در استان در مباحث مختلف صادراتی این شرایط اکنون در گیلان فراهم است تا با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی فرصت های بالقوه موجود عملیاتی گردد.

وی ادامه داد: با توجه به فرصت های شناسایی شده در بخش های فراوری انرژی، ایجاد کارخانه های مختلف در شهرک های صنعتی و سایر نقاط استان شاهد ابراز تمایل بسیاری برای سرمایه گذاری هستیم که ظرفیت های شناخته شده به متقاضیان معرفی و سرمایه گذاری های مختلفی نیز انجام می گردد.

رنجکش گفت: گیلان از لحاظ صنعتی، گردشگری و خدمات جاذبه های سرمایه گذاری دارد وبا وجود همه مسائل موجود همیشه شاهد تردد اتباع کشورهای مختلف به عنوان سرمایه گذار هستیم که در دیدارها و رایزنی های مقامات استانی به دنبال ارائه طرح های سرمایه گذاری خود و دریافت مجوزهای لازم در این زمینه هستند.

با توجه به پیشینه دیرین و غنی تجاری و انجام بیشترین حجم مبادلات تجاری با کشورهای همسود (CIS) و اوراسیا در گیلان، با تشکیل میز اوراسیا با موضوع استان موافقت شده است.

قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه مالی اوراسیا در 29 مه 2014 میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند. این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه 2015 شروع کرد. کشورهای عضو اوراسیا هم اکنون 20 میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از 183 میلیون نفر جمعیت دارند که 5.2 درصد جمعیت دنیا است. درباره اهداف این اتحادیه مالی می توان به تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی اشاره نمود.

موافقنامه موقت ترتیبات ترجیحی ایران و اوراسیا از پنجم آبان ماه امسال اجرایی شد و قرار است یکسال پس از اجرای این موافقتنامه، مقدمات تجارت آزاد با منطقه مذکور فراهم گردد. این موافقتنامه 862 قلم کالا را شامل می گردد که 360 قلم ترجیحات اعطایی ایران به اوراسیا و 502 قلم هم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است.

حمل و نقل ریلی، گامی مهم در توسعه زمین منظرگردی گیلان

گیلان همچنین به علت جاذبه های طبیعی فرهنگی استانی گردشگری است و حمل ونق ریلی می تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گیلان گفت: حمل و نقل ریلی یکی از مهمترین گام ها در توسعه زمین منظرگردی برای گردشگری پایدار در استان است.

همایون کاوه کاهش آلودگی های محیطی و دسترسی ساده تر و ارزان تر برای بازدید از جاذبه های گردشگری طبیعت محور گیلان را از مهمترین دستاوردهای اتصال راه آهن به استان مطرح کرد.

کاوه اضافه نمود: خط ریلی علاوه بر اینکه خطرات مسافرت جاده ای برای گردشگران را کاهش می دهد؛ امکان بهره مندی مسافران از منظرهای طبیعی استان بدون دست اندازی و یا ایجاد آلودگی در محیط شنماینده و طبیعت آسیب پذیر گیلان را نیز فراهم می سازد.

وی ادامه داد: حمل و نقل جاده ای آلودگی های محیطی فراوانی را در جهت ایجاد می نماید از این رو توسعه حمل و نقل ریلی برای توسعه گردشگری، اقدامی وزین و محوری برای توسعه پایدار استان است.

کاوه، گردشگری طبیعت محور با دیدگاه توسعه پایدار را از بحث های روز برای توسعه اقتصاد گردشگری پاک گیلان ذکر کرد و گفت: استان مزیت های ارزنده ای برای گردشگری پاک دارد و یکی از این حوزه ها موسوم به زمین منظرگردی (ژئوتوریسم) است که امکان مسافرت و بهره مندی از مناظر طبیعی و زمین را بدون آسیب رساندن به طبیعت و در زمان بسیار کوتاهی فراهم می نماید.

دولتمردان دولت دوازدهم اهتمام دارند تا این پروژه هر چه سریعتر به سر منزل نهایی برسد که در این صورت علاوه بر تسهیل صادرات محصولات استان و دیگر استان های کشور، بدلیل کوتاه شدن مسافت بسیاری از کشورها را برای جابه جایی کالاهای خود از جهت کریدور شمال - جنوب ترغیب خواهد نمود.

قطار گیلان قادر به حمل 10 میلیون تن بار و سه میلیون و 800 هزار مسافر خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین

به "قطاری که رونق و برکت خواهد آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطاری که رونق و برکت خواهد آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید