دانشگاه فنی و حرفه ای؛ پیشقراول اجرای طرح آمایش و ساماندهی آموزشی دانشگاه های کشور

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران/همدان معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور از پیشقراولی این دانشگاه در اجرای سیاست های کلان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: همدان نهمین استان کشور است که در راستای سیاست های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح آمایش و ساماندهی آموزش عالی را در دانشگاه فنی و حرفه ای اجرا می کند.

دانشگاه فنی و حرفه ای؛ پیشقراول اجرای طرح آمایش و ساماندهی آموزشی دانشگاه های کشور

دکتر غلامرضا کیانی در گفت وگو با خبرنگاران، هدف از سفر خود به استان همدان و بازدید از دانشگاه فنی و حرفه ای مرکز مفتح را اینگونه خاطرنشان کرد: همدان نهمین استان کشور است که در راستای سیاست های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان آمایش و ساماندهی آموزش عالی جلسه کارشناسی و بررسی شرایط موجود را برگزار کرده است.

وی دانشگاه فنی و حرفه ای را به عنوان پیشقراول دانشگاه های کشور در اجرای سیاست های کلان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد و گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای با حدود 180 آموزشکده در کل کشور و افزون بر 140 هزار دانشجو که در رشته های مختلف در حال تحصیل هستند، قصد دارد این ماموریت را از سالجاری اجرایی کند.

وی ماموریت آمایش و ساماندهی آموزش در دانشگاه فنی و حرفه ای را شامل دو فاز اجرایی دانست و اضافه کرد: براساس مصوبه برنامه ششم توسعه قرار است تعداد دانشجویان مهارتی کشور 30 درصد ظرفیت آموزش عالی کشور را تشکیل دهند، گسترش آموزش عالی فنی و حرفه ای، به عنوان یکی از دانشگاه های مهم کشور در کنار دانشگاه جامع علمی-کاربردی وظیفه آموزشی مهارتی و تمرکز بر تکنسین ها در جهت نیل به اهداف ارتقاء سطح بهره وری آموزش عالی و مهارت محوری، هدف اصلی این ماموریت مهم است.

کیانی در ادامه اظهار کرد: متناسب با نیاز مهارتی بازارکار و اشتغال که تکنسین های این دانشگاه آن را تامین می کند و ارتباط موثر با ورودی های ما که دانش آموزان هنرستان های آموزش و پرورش هستند، می طلبد که همزمان اقدامات لازم در راستای گسترش را در کنار عملیات ساماندهی انجام دهیم.

وی به وظیفه دانشگاه فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: ما موظف هستیم که در تمام استان ها براساس چهار متغیر بسیارمهم از جمله خروجی آموزش پرورش، شرایط اساتید موجود در دانشگاه فنی و حرفه ای به لحاظ کمیت و کیفیت تخصص های آنان، میزان تجهیزات موجود و فاصله بین مراکز استان ها، امر ساماندهی و گسترش را براساس برنامه عملیاتی دانشگاه انجام دهیم.

وی دانشگاه فنی و حرفه ای را به عنوان یک مرکز آموزشی مهارتی معرفی کرد و اضافه کرد: حدود 70 درصد دروس این دانشگاه به صورت عملی ارائه می شود و بر همین اساس نیاز به کارگاه های متعدد برای سایر رشته ها وجود دارد.

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: در تمام استانها با مطالعه دقیقی که در اداره کل سنجش دانشگاه فنی و حرفه ای کشور و سایر استانها اجرا شده، جلسات کارشناسی و تصمیم گیری با حضور روسا، معاونان، کارشناسان آموزشکده ها، مدیرکل سازمان سنجش و بنده تشکیل می شود.

کیانی تصمیم سازی در زمینه جمع آوری و تجمیع برخی رشته ها در آموزشکده های نزدیک به هم و افزایش تعداد رشته های جدید و متناسب با نیاز بازار کار را ازجمله دستور جلسات تشکیل شده در استان ها برشمرد و گفت: مصوبات خروجی این جلسات در شورای گسترش دانشگاه فنی و حرفه ای مورد بررسی قرار می گیرد و در شورای گسترش وزارت علوم تصمیم گیری نهایی در مورد وجود رشته های متناسب با اهداف فنی و حرفه ای و شاخص های برنامه ششم توسعه اتخاذ می شود.

وی اضافه کرد: پیش از استان همدان، جلسات تصمیم گیری در استانهای مازندران، گلستان، گیلان، سمنان، تهران، مرکزی، لرستان و آذربایجان شرقی برگزارشده و در هفته های آینده به دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان خواهیم رفت.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که در سفر به استان همدان هدف مطلوب دانشگاه فنی و حرفه ای حاصل شود و گفت: از مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای کشور و دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان قدردانی می کنم.

وی از خبرگزاری دانشجویان ایران، خبرنگاران، خواست به عنوان یکی از رسانه های مهم جمعی و دانشجویی کشور در اطلاع رسانی و انجام این ماموریت مهم تلاش کند و گفت: رسیدن تعداد دانش آموزان در حوزه مهارتی به 50 درصد و افزایش تعداد دانشجویان دانشگاههای کشور به 30 درصد در رشته های مهارت محور تا سال 1404 هدف اصلی این اقدام است و با توجه به شرایط ویژه ای که کشور در آن قرار گرفته و با تعداد زیادی از افراد تحصیلکرده بیکار روبرو هستیم، باید با فرهنگسازی علاقه به تحصیل در رشته های مهارتی را افزایش دهیم و در رفع مسائل موجود در زمینه اشتغال قدم مثبتی برداریم.

وی شعار این ماموریت در سال گذشته را با هم عنوان کرد و یادآور شد: این عنوان مخفف واژه های بهره وری، آمایش، همت ورزی، ماموریت گرایی بوده و امسال نیز با شعارسامان که مخفف واژه های ساماندهی، اقتصاد آموزش، ماموریت، ارزیابی و نظارت کیفی است به ادامه ماموریت آموزش عالی می پردازیم.

وی همچنین شرایط مراکز آموزش عالی فنی حرفه ای استان همدان را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: استان همدان دچار افت و خیزهایی است و مراکز فنی و حرفه ای نیاز به تجهیزات و امکاناتی دارند که ما نمی توانیم حقی از جوانان مان ضایع کنیم و از طرفی کشور به یکباره توانایی تامین کلیه نیازهای تجهیزاتی و اساتید و ... را ندارد پس با حرکت به سمت تجمیع بیشتر، می توانیم نیازهای موجود را در حد امکان تامین کنیم.

bestcanadatours.com: سفر کانادا، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 4482

به "دانشگاه فنی و حرفه ای؛ پیشقراول اجرای طرح آمایش و ساماندهی آموزشی دانشگاه های کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه فنی و حرفه ای؛ پیشقراول اجرای طرح آمایش و ساماندهی آموزشی دانشگاه های کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید